Uuden liiketoimintasegmentin tunnistaminen, rakentaminen ja toiminnallistaminen

Uuden liiketoimintasegmentin tunnistaminen,  rakentaminen ja toiminnallistaminen

Liiketoiminnallinen haaste

  • Yritys oli täsmentänyt liiketoimintastrategiaansa ja tunnistanut uusia mahdollisuuksia liiketoimintansa kehittämiseksi.
  • Yhtenä keskeisenä ja kannattavan kasvun mahdollistajana, tunnistettiin uusia asiakassegmenttejä, joissa se ei ole aikaisemmin operoinut Suomessa.
  • Lisäksi arvioitiin, että uudet asiakassegmentit olisi mahdollista ottaa ”haltuun” olemassa olevilla tuotteilla ja palveluilla mutta tätä haluttiin tarkentaa ja  täsmentää; ovatko ne liiketaloudellisesti järkeviä tavoiteltavia ja miten niiden toiminnallistaminen tapahtuisi mahdollisimman tehokkaasti.

Lähestyminen ja tulos

  • Lähemmän tarkastelun kohteeksi valittiin kaikista houkuttelevin asiakassegmentti.
  • Projekti toteutettiin pienellä ydinprojektitiimillä, mikä esitteli sovitun aikataulun mukaisesti saatuja tuotoksia yrityksen johtoryhmälle.
  • Projektin keskeisin sisältöoli tarkentaa ja täsmentää mm. seuraavia asioita valitun ”asiakas”-segmentin osalta:
    • Kuinka houkutteleva kohdemarkkina/segmentti on?:
    • Onko segmentin liiketoiminta meille taloudellisesti järkevää tavoitella?
    • Millainen on kilpailutilanne?
    • Ovatko asiakkaat tyytyväisiä nykyiseen tuote- ja palvelutarjoamaan markkinoilla ja miten meidän ”ratkaisumme” parantaisivat asiakastyytyväisyyttä entisestään?
    • Millaiset myyntiargumentit/hyödyt puhuttelevat asiakkaita?
    • Miten liiketoiminta käynnistettäisiin valituissa asiakkaissa tehokkaasti?
  • Projekti vietiin suunnitellusti ”maalin” ja sen toiminnallistaminen käynnistyi suunnitelman mukaisesti.