Uuden liiketoimintasegmentin tunnistaminen, rakentaminen ja toiminnallistaminen
Liiketoiminnallinen haaste
- Yritys oli täsmentänyt liiketoimintastrategiaansa ja tunnistanut uusia mahdollisuuksia liiketoimintansa kehittämiseksi.
- Yhtenä keskeisenä ja kannattavan kasvun mahdollistajana, tunnistettiin uusia asiakassegmenttejä, joissa se ei ole aikaisemmin operoinut Suomessa.
- Lisäksi arvioitiin, että uudet asiakassegmentit olisi mahdollista ottaa ”haltuun” olemassa olevilla tuotteilla ja palveluilla mutta tätä haluttiin tarkentaa ja täsmentää; ovatko ne liiketaloudellisesti järkeviä tavoiteltavia ja miten niiden toiminnallistaminen tapahtuisi mahdollisimman tehokkaasti.
Lähestyminen ja tulos
- Lähemmän tarkastelun kohteeksi valittiin kaikista houkuttelevin asiakassegmentti.
- Projekti toteutettiin pienellä ydinprojektitiimillä, mikä esitteli sovitun aikataulun mukaisesti saatuja tuotoksia yrityksen johtoryhmälle.
- Projektin keskeisin sisältöoli tarkentaa ja täsmentää mm. seuraavia asioita valitun ”asiakas”-segmentin osalta:
- Kuinka houkutteleva kohdemarkkina/segmentti on?:
- Onko segmentin liiketoiminta meille taloudellisesti järkevää tavoitella?
- Millainen on kilpailutilanne?
- Ovatko asiakkaat tyytyväisiä nykyiseen tuote- ja palvelutarjoamaan markkinoilla ja miten meidän ”ratkaisumme” parantaisivat asiakastyytyväisyyttä entisestään?
- Millaiset myyntiargumentit/hyödyt puhuttelevat asiakkaita?
- Miten liiketoiminta käynnistettäisiin valituissa asiakkaissa tehokkaasti?
- Projekti vietiin suunnitellusti ”maalin” ja sen toiminnallistaminen käynnistyi suunnitelman mukaisesti.