Liiketoiminnallinen haaste
- Yritys oli panostanut jo pidemmän ajan liiketoimintansa tehostamiseen ja kannattavuutensa parantamiseen usealla eri tasolla.
- Tämä tehostaminen koski myöskin uusien tuotteiden hinnoittelua, koska yrityksen aikaisemmin käyttämän hinnoittelumallin perustana ei ollut selkeää hinnoittelustrategiaa eikä hinnoittelurakennetta, jonka avulla hinnoittelun suhdetta kannattavuuteen olisi ollut helpompi tarkastella.
- Lisäksi aikaisempi hinnoittelumalli ei ollut riittävän ”läpinäkyvä”, jotta hinnoitteluun vaikuttavat eri kustannuselementit olisivat olleet helposti tunnistettavissa.
Lähestyminen ja tulos
- Yrityksen tuotteistamisprojektin yhteydessä rakennettiin yritykselle selkeä ja yhteisesti sovittu hinnoittelustrategia, mikä toimii jatkossa kaikkien tuotteiden ja palveluiden hinnoittelun perustana ja lähtökohtana.
- Hinnoittelustrategian muodostamisen jälkeen suunniteltiin konkreettinen hinnoittelurakenne, minkä avulla asetettiin kaikille tuotteille ja palveluille selkeät katetavoitteet, jotka jatkossa ohjaavat yrityksen hinnoittelua.
- Hinnoittelun kehittämisellä on mahdollista parantaa yrityksen edit-tulosta useammalla prosenttiyksilöllä jatkossa.