Liiketoiminnallinen haaste
- Yrityksen liikevaihto ja kannattavuus oli laskenut viimeisten vuosien aikana johtuen merkittävästi koko toimialaa kohdanneesta suhdanne”kuopasta”.
- Kysynnän hintajousto -analyysin tavoitteena oli tunnistaa, miten eri tuotteiden ja palveluiden hintoja voitaisiin suunnitella korotettavaksi yrityksen tuloksen parantamiseksi tulevina vuosina.
Lähestyminen ja tulos
- Toteutetun analyysin avulla tunnistettiin, miten eri tuotteiden ja palveluiden hinnankorotukset olivat vaikuttaneet niiden kysyntään viimeisten vuosien aikana.
- Analyysin pohjalta tunnistettiin millaisia hintojen korotuksia voitaisiin toteuttaa ja miten ne vaikuttaisivat yrityksen tuotteiden ja palveluiden kysyntään jatkossa.
- Lisäksi analyysin avulla tunnistettiin uusia ja vaihtoehtoisia hinnoittelumalleja uusille ja potentiaalisille asiakkaille, jotta yrityksen liikevaihtoa voitaisiin kasvattaa kannattavasti jatkossa.