Liiketoiminnallinen haaste
-
- Yritys oli strategiasuunnittelussaan tunnistanut uusia potentiaalisia mahdollisuuksia liiketoimintansa skaalaamiseksi.
- Mielenkiintoisimpana kannattavan kasvun mahdollistajana, tunnistettiin uusi potentiaalinen asiakassegmentti, missä se ei ollut aikaisemmin toiminut Suomessa.
- Lisäksi strategiasuunnitteluprosessissa arvioitiin, että uusi asiakassegmentti olisi mahdollista ottaa ”haltuun” jo lähes olemassa olevilla tuotteilla ja palveluilla mutta tätä haluttiin vielä tarkentaa ja täsmentää; onko potentiaalista asiakassegmenttiä liiketaloudellisesti järkevää tavoitella ja miten se toiminnallistettaisiin mahdollisimman tehokkaasti.
Lähestyminen ja tulos
-
- Uusi potentiaalinen asiakassegmentti valittiin tarkemman tarkastelun kohteeksi.
- Projektiin muodostettiin pieni ydinprojektitiimi, minkä tehtävänä oli sovitun aikataulun mukaisesti esitellä ja hyväksyttää tuotoksia yrityksen johtoryhmällä.
- Projektin keskeisin tehtävä oli tarkentaa ja täsmentää mm. seuraavia asioita valitun ”asiakassegmentin” osalta:
- Kuinka houkutteleva kohdemarkkina/segmentti on?
- Onko segmentin liiketoiminta meille taloudellisesti järkevää tavoitella ja millaisen kasvupotentiaalin se mahdollistaisi meille jatkossa?
- Millainen on asiakassegmentin kilpailutilanne ja keitä kilpailijat ovat?
- Ovatko asiakkaat tyytyväisiä nykyiseen tuote- ja palvelutarjoamaan markkinoilla ja miten meidän ”ratkaisumme” parantaisivat asiakastyytyväisyyttä entisestään?
- Millaiset myyntiargumentit/hyödyt puhuttelevat asiakkaita?
- Millainen meidän kilpailustrategian pitäisi olla?
- Vaatiiko meidän olemassa oleva asiakkuustoimintamallimme täsmennyksiä ja jos niin millaisia esimerkiksi asiakashoitomallien osalta?
- Millaisia mahdollisia riskejä tunnistamme sen toiminnallistamiseen liittyen ja miten voisimme ennaltaehkäistä niiden syntymistä?
-
- Projekti vietiin suunnitellusti ”maalin” ja sen toiminnallistaminen käynnistyi suunnitelman mukaisesti.